شبی عالی برای سفر به چین

بدست • 31 اکتبر 2010 • دسته: نقد و بررسی:

دیوید گیلمور در سال ۱۹۴۹ در لندن متولد شد. او در رشته زبان فرانسه به تحصیل پرداخت و سپس در ویکتوریا کالج تحصیلات تکمیلی خود را در رشته ادبیات تطبیقی ادامه داد. گیلمور از سال ۱۹۸۰ به مدت ۴ سال دبیر جشنواره فیلم تورنتو بود و مدتی نیز در شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس برنامه هنری را با عنوان گیلمور و هنر تهیه می‌کرد که این برنامه جزو برنامه‌های پرببیننده تلویزیون کانادا بود و در همین سال‌ها با انتشار چند رمان، خود را به عنوان نویسنده‌ای توانا مطرح کرد.

اولین رمان او در سال  ۱۹۸۶ با نام” بازگشت در سه‌شنبه” به چاپ رسید.

رمان “شبی عالی برای سفر به چین” یکی از مهم‌ترین و قابل بحث‌ترین آثار اوست که برنده جایزه گاورنرجنرال در کانادا و پرفروش ترین کتاب ملی سال ۲۰۰۵  شده است.

رمان “شبی عالی برای سفر به چین” ، روایت از هم پاشیده شدن تدریجی  راوی داستان – رومن- است. پدری که کم‌کم با دنیای اطرافش بیگانه می‌شود و مفقود شدن پسرک او را به دنیایی دیگر پرتاب می‌کند؛ دنیایی که در آن هنوز مادرش و پسرش زنده هستند و او می‌تواند آنها را ببیند، با آنها حرف بزند و حتی بویشان را حس کند.

رفت‌وبرگشت خیالی راوی از دنیای واقعیت به دنیای خیال و برعکس آنقدر طبیعی است و در متن خوش نشسته که خواننده گهگاه نمی‌تواند – همراه با راوی – تشخیص دهد کدام یک از این دنیاها واقعی هستند.

هرچند ما با فاجعه‌ای در کتاب روبه‌رو هستیم اما این موضوع به هیچ‌وجه موجب نشده فضای کتاب غبارآلود و خاکستری شود، بلکه فضای کتاب روشن و شاعرانه از کار درآمده و گهگداری هم به طنزی تلخ در زیر لایه‌‌ها می رسیم.

سبک نوشتن  دیوید گیلمور دقیق اما ساده است، دقتی همراه با توجه ویژه به جزئیاتی که در نهایت خواننده را با راوی داستان همراه و هم‌دل می‌کند

در این رمان ، همراه راوی،  پی شبی عالی‌ای می‌گردیم برای سفری به تنهایی و برای تجربه کردن چیزهایی جدید، رنگ‌های جدید و  زندگی جدید .

بخشی از این رمان:

چیزی که زندگی رو غیر قابل تحمل می کنه اینه که تصور کنی همه چیز همین طور که هست باقی می مونه و ادامه پیدا می کنه. اما من به شما می گم که این طور نیست

“شبی عالی برای سفر به چین” ، ترجمه میچکا سرمدی  و  از سوی نشر چشمه وارد بازار شده است.

بنفشه اخوان

برچسب‌ها: ٬ ٬

۲ دیدگاه »

  1. در مورد کتاب ونویسنده بسیار لذت بردم اما در نهایت متوجه نشدم که واقعا چا اتفاقی برای پسر رومن افتاده و اون فاجعه ای که شما ازش صحبت میکنید چی بود .

    با تشکراز شما و سایت جالب توجه تان .. ممنون .دوستتان خواهم داشت

  2. کتاب شهر ممنوعه
    (راهنمای گردشگری پکن و شانگهای)
    محقق و پژوهشگر: اسماعیل محمودی
    ۰۹۱۲۱۰۹۸۸۷۷
    چین جایگاه خاصی در تاریخ و ادبیات کشور ما دارد و سابقه اش به ۳/۰۰۰سال قبل از پیدایش جاده ی ابریشم برمی گردد. پیامبر گرامی اسلام می فرماید: به دنبال دانش اندوزی بروید حتی اگر در چین باشد. لذا بر معنویت جایگاهی آن در نزد مسلمانان و ایرانیان می افزاید.
    هم زمان با انقلاب اسلامی ایران، کشور چین با گذشت سه دهه از عمر انقلاب خود، روی به اصلاحاتی آورد تا بتواند کشور فقیر و عقب مانده یک میلیارد و سیصد میلیونی خود را از گرسنگی برهاند.
    ملتی می تواند بر خود ببالد که فرهنگی کهن و پیشینه ای استوار داشته باشد. چین یکی از همین اقوام است. آئین ها، اعتقادات و رسوم چینی، قرن ها پیش توسط پیشینیان آن بنا شده و اکنون کودکان چینی رسوم پیشینیان را می شناسند و به آن احترام می گذارند، چرا که می دانند اعتبار آن ها به فرهنگ کهن آن هاست.
    پیشرفت سریع چین در زمینه های مختلف فناوری، خصوصاً اقتصادی، عاملی جذاب برای تحقیق هر گردشگر و پژوهشگر است تا دریابد که چه عواملی باعث چنین سرعتی در توفیقات چین شده است؛ چین در مدت بیست سال توانسته است به مقام هشتم از نظر اقتصادی در جهان برسد.
    چین را می توان به عنوان کشوری باستانی با قدمتی ۵/۰۰۰ ساله، با سرزمینی پهناور که دارای تعداد بی شماری از مناطق طبیعی، بکر و فرهنگی است، برشمرد.
    سازمان یونسکو وابسته به سازمان ملل متحد در نوامبر ۱۹۷۲ در پاریس جهت حفظ آثار میراث فرهنگی و طبیعی با ارزش خاص و اهمیت والا که در اقصی نقاط دنیا پراکنده می باشند، قطعنامه ای را به تصویب رسانید و سازمانی دولتی بنام کمیته میراث فرهنگی جهانی از آن مجموعه منشعب گردید که در سال ۱۹۸۵ میلادی، چین رسماً به این کمیته پیوست. چین برای کسب مقام اول میراث فرهنگی دنیا تلاش نمود و پس از گذراندن ارزیابی های بسیار که از جانب کمیته میراث فرهنگی جهانی صورت پذیرفت با ۲۹ مکان فرهنگی و طبیعی از جمله دیوار چین، کاخ سلطنتی، معبد اولین امپراتور چین، غارهای موگائو و تای شان در ماه مه ۲۰۰۴ میلادی در لیست نخست میراث فرهنگی جهان قرار گرفت.
    در پایتخت سیاسی چین که شهر پکن یا بیجینگ(نقطه مرکزی زمین) است می توان از آثار بسیار زیبا و باستانی: قصر تابستانی، معبد یون فو، معبد آسمانی، کتابخانه ملی، مسجد نیوجیه، دیوار بزرگ چین، مقابر سیزده گانه، میدان تیان آن من، شهر سحرآمیز ممنوعه، پارک جهانی، خیابان وانگ فوجینگ، موزه علوم و فناواری، موزه تاریخ، موزه انقلاب، موزه نظامی، پارک اقلیت های قومی، اپرای پکن، آکروبات ملی و انواع فروشگاه و ……..دیدن کرد.
    درپایتخت اقتصادی چین که شهر شانگهای است می توان از آثار بسیار زیبا و باستانی: میدان خلق، موزه شهرسازی، موزه ملی، منطقه قدیمی یویوان گاردن، خیابان نن جینگ، ساحل رودخانه خوانگ پو، پل حلزونی نن پو چیتا، برج۸۸ طبقه جین مائو، برج رادیو و تلویزیون(تی وی تاور) و مسجد سونگ جیانگ و ……. دیدن کرد.
    این کتاب به عنوان راهنمای گردشگری پکن و شانگهای، حاصل تجربه و حضور نگارنده در آن کشور می باشد و اطلاعات تکمیلی از سایت های اینترنتی، کتابخانه ها، کتاب ها و مجله های فارسی؛ کتاب ها و مجله های انگلیسی به دست آمده که برای این موضوع ترجمه شده است.
    فصل اول اطلاعاتی از روابط ایران و چین را در ادوار گذشته ارائه می دهد. فصل دوم اطلاعات عمومی از کشور چین را ارائه می دهد و کمک مناسبی را به گردشگران جهت آشنایی باجغرافیا و جامعه انسانی و اجتماعی و فرهنگ چین می نماید. فصل سوم و چهارم کمک شایانی به گردشگران می نماید که می خواهند به پکن و شانگهای یا فقط به پکن سفر نمایند. اطلاعاتی که در این فصل جمع آوری شده بیش از نیازمندی های یک تور یک هفته ای در پکن و یا دوهفته ای در پکن و شانگهای می باشد و گردشگران می بایست علاقه مندی خود را به آژانس گردشگری خود اعلام نمایند. فصل پنجم مقررات ورود و خروج به چین را مورد توجه قرار می دهد. درانتهای کتاب لیست لغات روزمره و مورد نیاز جمع آوری شده که از پیوستن چند کلمه، می توان جمله ای کوچک را ساخت و مقصود خود را به شنونده انتقال دهیم. امیدوارم که این کتاب مورد علاقه گردشگران ایرانی به معنای عام از کل کشور چین و به معنای خاص از پکن و شانگهای قرار گرفته باشد و هموطنان عزیز با اطلاعات و شناخت کافی به سفر بپردازند و اطلاعات لازم درباره محل های مورد بازدید را مطالعه کرده باشند و لذت ببرند.

دیدگاه خود را بیان کنید.