از شیطان آموخت و سوزاند

بدست • 17 اکتبر 2010 • دسته: نقد و بررسی:

فرخنده آقائی، متولد تهران، فوق لیسانس علوم اجتماعی، نویسنده ی رمانهای جنسیت گمشده (۱۳۷۹)، از شیطان آموخت و سوزاند (۱۳۸۶) و همچنین مجموعه داستانهای تپه های سبز (۱۳۶۶)، راز کوچک (۱۳۷۲)، یک زن، یک عشق (۱۳۷۶) و گربه های گچی (۱۳۸۲) می باشد.az-sheytan-amukht

مجموعه تپه های سبز، حاوی داستان هایی با حال و هوایی وهمناک و سوررئالیستی است. آقایی حرمان ها و ناآرامی های روحی زنان را از منظر ذهنیتی وحشت زده و مواجه با واقعیتی کابوسناک روایت می کند. دومین مجموعه داستان او، راز کوچک در سال ۱۳۷۲ منتشر شد و جایزه بهترین مجموعه داستان کوتاه مجله گردون را ربود و آقایی را برنده قلم زرین گردون ساخت. سومین مجموعه داستان او با نام یک زن ، یک عشق و اولین رمان او با نام جنسیت گمشده طی سال های گذشته منتشر شده است.
گربه های گچی آخرین مجموعه داستان کوتاه آقائی در سال ۱۳۸۲ چاپ شد که شامل  مجموعه ۷ داستان کوتاه  می باشد (به نقل از روزنامه شرق)

از شیطان آموخت و  سوزاند ، روزنوشته های زنی مسیحی در ایران  است که از  اتفاقات ساده و غیر معمولی که در زندگی اش می افتد می نویسد. مشکلات و مسائل زنان تنها که کمابیش به هم شبیه هستند، خانم فرخنده آقائی با قلمی بسیار روان دردهای این  زن را به نحوی به  تصویر می کشد که انگار خواننده پا به پای زن داستان ، می آید ، دنبال کار می گردد، گرسنگی می کشد و دل نمی کند. انگار خواننده باید باشد تا زن روزنوشت هایش را ادامه دهد و دلسرد نشود.

از شیطان آموخت و  سوزاند ، برنده جایزه هفتمین دوره کتاب سال نویسندگان و مطبوعات سال ۱۳۸۵ می باشد.

بخشی از این رمان:

” … یک بار دیگر خفیف شده ام.تعدی، ننگ و تحقیری است که خودم نمی دانم با آن چه کنم. با این کار می توان از یک انسان یک کودک ساخت. احساس می کنم کودکی خردسال شده ام. تمام اندازه ها را کوچک کرده اند، مثل ماکتی از شهرک اکباتان…”

بنفشه اخوان

برچسب‌ها: ٬ ٬ ٬ ٬ ٬ ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.