پاریس

بدست • 31 ژانویه 2011 • دسته: نقد و بررسی:

سعید نوری ، متولد ۱۴ شهریور۱۳۵۳، دارای مدرک کارشناسی کارگردانی سینما از دانشگاه سوره، کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه هنر و دانشجوی دکترای سینما در دانشگاه پاریس است.

سعید نوری ، فیلمساز ، نویسنده و مترجم است. از آثار او  رمان پاریس و  مجموعه داستان های کوتاه نرگس سیاه است که به زودی وارد بازار کتاب می شود.

رمان پاریس ،  که وقایع آن در  شهر پاریس اتفاق می‌افتد، درصدد بوده تا واگویه‌های درونی قهرمان داستان را نسبت به دلمشغولی‌های درونی‌ او بیان کند که این همراه با نگاهی گذرا به وضعیت فرهنگی و اجتماعی این شهر بوده است.

نوری در رمان «پاریس» در اغلب بخش‌ها لحنی گزارش‌وار و خاطره‌ گونه برگزیده است که در بخش‌های زیادی با مونولوگ‌گویی قهرمان داستان همراه است

نوری در این رمان که زاویه روایت اول شخص را در این داستان برگزیده و آن را از زبان یک زن نوشته، درباره این کتاب توضیح داد: نوشتن از زبان یک زن کار سختی بود. درک نسبی فضای ذهنی زن قهرمان داستان بیش از ۲ سال ذهنم را مشغول کرد، درک علایق او و حساسیت‌هایش در روابط با مردان برای من دشوارترین بخش نوشتن این کتاب به شمار می‌رود.
وی که فیلمنامه‌نویس و کارگردان است، منبع الهامش را در نگارش این رمان که اولین اثر او در حیطه داستان‌نویسی است، فیلمی با نام «آواز هند» به کارگردانی مارگریت دوراس می‌داند

بخشی از این کتاب: ” به عادت لبخند می‌زنم. معمولا در این کشور اگر از کسی متنفر هم باشی به او لبخند می‌زنی. حتی خود فرانسوی‌ها هم دائم از دورویی حرف می‌زنند. دورویی بخشی از رفتار اداری است که دیپلماسی نام‌گذاری شده… می‌خواهم بگویم همه چیز رو به راه است اما زبانم نمی‌گردد…. همیشه قبل از راهی شدن نگاهی به داخل ساک می‌اندازم و بعد زیپ را می‌کشم. مجبورم خیلی از مدارک را همراه داشته باشم… این آهنگ فیلم پاراجانف است که دو عاشق آن، ایوان و ماریچکو، موقع خداحافظی در کوه و دشت از فاصله‌ای دور، زیر باران همدیگر را صدا می‌زدند.”

رمان «پاریس» نوشته سعید نوری، پاییز امسال(۸۹)، به شمارگان ۱۰۰۰ نسخه از سوی انتشارات «روزبهان» روانه بازار کتاب شد.

بنفشه اخوان

برچسب‌ها: ٬ ٬ ٬ ٬

یک دیدگاه »

  1. وقتی یک کارگردان که سالهاست در این رشته آموزش می بیند، داستان بنویسد باید جالب باشد. داستانی پر از تصاویر سینمایی. باید پاریس را بخوانم.

دیدگاه خود را بیان کنید.